Tema este
dată de către tizul meu Liviu, câştigătorul ediţiei 33
Nu o să-ţi dai seama
niciodată în ce parte s-a dus trenul doar uitându-te la sine.
·
îţi ghidezi
calea în viaţă în funcţie de ceea ce simţi, ce ştii, ce ai învăţat, îţi place
riscul?
·
să presupunem că eşti
obligat să alegi, să indici direcţia în care a plecat
trenul, mergând pe şine în acea direcţie; vei avea curajul să rişti sau vei
lăsa pe altul în locul tău?
·
să presupunem că ai greşit direcţia
iar trenul vine spre tine... ce faci, ştiind că în
spatele tău sunt alţii ce ţi-au urmat calea?
Argumente şi întrebări cu tâlc chiar şi pentru un fost ceferist. Şi asta
pentru că într-adevăr nu-ţi dai seama în ce parte se duce trenul când te afli
în el şi te uiţi doar la canapeaua din faţa ta. Dar când te uiţi din când în
când pe fereastră vei vedea dacă te duci în direcţia dorită sau te-ai urcat în
alt tren şi mergi într-o direcţie greşită. Totodată, privind pe fereastră vezi
şi zonele prin care treci, poţi aprecia ce au şi cât de gospodari sunt
locuitorii dintr-o comunitate sau alta, dar vezi şi cât prăpăd s-a făcut în
lupta cu „făbricile” comuniste, cu sisteme de irigaţii şi câte altele, tot
comuniste etichetate.
Din acest moment consider că am încheiat intrarea în subiect şi acum vine
partea mai interesantă. Transformarea trenului în modul meu de viaţă. Privind
iar la anii lăsaţi în urmă pot spune fără să greşesc că mi-am ghidat viaţa
numai în funcţie de ceea ce am simţit. Că a fost bine sau rău ce fac nu m-a
interesat, mai ales că de cele mai multe ori decizia trebuia luată rapid. Dar,
din fericire, de fiecare dată primeam mesaje telepatice bune, adică îmi venea
gândul cel bun, cu privire la modul în care trebuia să acţionez. Dacă treaba ar
fi stat altfel, în *89 şi în anii care au urmat păţeam şi IO la fel ca ceilalţi
din categoria mea socială.
Dar dacă până am fost activ am acţionat aşa, de ce m-aş schimba acum? Doar
de dragul democraţiei pârâte în care trăim? Nu ar fi păcat să arunc la lada de
gunoi tot cea am învăţat până acum şi s-o iau de la capăt? Numai că neplăcându-mi
cartea vieţii din care am învăţat am ajuns la concluzia că nu ştiu nimic. Asta
ca să nu spun şi eu ca înaintaşii mei din moşi-strămoşi: „cât înveţi, tot prost
mori !” De aceea risc să iau totul de la început, dar nu de la un nivel zero,
ci de la un nivel cu ceva mai sus decât al pământului pe care calc. Deci, iată
că aţi aflat şi că-mi place riscul, iar această plăcere nu mi-a venit aşa din
senin acum la bătrâneţe. Ea s-a născut odată cu mine şi ca atare pe la doi ani
şi ceva – trei ani fără ceva, m-am încumetat să evadez în căutarea „mătuşii
Netuţa”. Cred că vă mai amintiţi povestea când am rămas „zătonit” sub poartă.
Cu toate acestea este o mare diferenţă între riscul de acum şi riscul de
atunci. Dacă atunci riscul era năuc neavând noţiunea pericolului, riscul de
acum este calculat şi bine dozat. Asta pentru că mădularele au „ruginit”,
reflexul s-a lenevit, federele nu mai sunt elastice şi ca atare trebuie să mă
gândesc bine dacă pot sări un şanţ au ba.
Acum vine şi treaba hazlie a problemei date de tizul Liviu. Păi dacă IO am
fost cheferist aproape patru decenii, credeţi cumva că am uitat regulile de
umblat pe calea ferată? Credeţi cumva că mă voi cocoţa pe şină pentru a merge
pe ea ca pe trotuar? Nu ! Pentru mine a rămas literă de lege să nu pun piciorul
pe şină când traversez calea ferată şi să nu folosesc şina pentru a mă deplasa
pe ea. Pe lângă acestea mai sunt şi alte reguli pe care nu le încalc nici acum.
Dar cerându-mi-se să indic direcţia de deplasare a trenului o voi face eu, fără
să las pe altul în locul meu să facă acest lucru. Voi lua un băţ, o piatră sau
orice altceva cu care voi trasa pe pământ o săgeată indicatoare. Dacă prin
absurd nu voi găsi aşa ceva, voi scoate din taşca mea pixul şi voi face cu el
săgeata respectivă. Deci soluţii există fără a fi nevoiţi să ne bulibăşim
expunându-ne unor pericole nejustificate.
Acum, încet-încet, am ajuns şi la partea ailaltă. Dacă-i vorba doar de tren
nu este niciun pericol când vine spre mine şi eu sunt în afara gabaritului căii,
iar în gabaritul căii nu am de ce să mă aflu. Dar tizul Liviu nu s-a referit
doar la trenul tren şi ca atare trebuie să am în vedere şi „trenul viaţă”. Când
în viaţă o iau pe un drum greşit şi am în spatele meu un număr de oameni (poate
unu, poate doi, poate mai mulţi) care au avut încredere în mine şi m-au urmat,
în primul rând nu trebuie să mă impacientez şi să-mi pierd cumpătul. Cu calm
trebuie să găsesc rapid cele mai bune soluţii pentru a ieşi din situaţia creată
fără a-i supune vreunui risc pe cei care mă urmează şi, bineînţeles, nici eu să
nu păţesc nimic pentru ca oamenii să nu-şi piardă încrederea în mine. Cam aşa
am procedat pe vremea când eram ceferist activ. Acum nu mai am de ce şi asta
pentru că pe nepoţei îi duc de mânuţă atunci când trecem strada, strada o
trecem numai când semaforul ne arată culoarea verde şi înainte de a intra de pe
trotuar în stradă ne uităm dacă maşinile au oprit şi nu vin altele să ne
lovească.
Alte articole scrise pentru BP 34:
- http://adapavel.wordpress.com/2012/08/05/un-tren-spre-nicaieri/
- http://colectie-stiinte.ro/archives/4227
- http://iulysaa.wordpress.com/2012/08/10/intre-doua-sine/
- http://www.balantza.com/trenul-care-se-numeste-viata/
- http://atom.problog.eu/2012/08/trenul-vietii/
Alte articole scrise pentru BP 34:
- http://adapavel.wordpress.com/2012/08/05/un-tren-spre-nicaieri/
- http://colectie-stiinte.ro/archives/4227
- http://iulysaa.wordpress.com/2012/08/10/intre-doua-sine/
- http://www.balantza.com/trenul-care-se-numeste-viata/
- http://atom.problog.eu/2012/08/trenul-vietii/
"Trenul vietii"
RăspundețiȘtergererapidul, expresul, "europeanul" tren Viena-Budapesta-Bucuresti" a intarziat aproape trei ore exact cand viata era ca o flacara de sudura pentru mine!
cu a doua ocazie cand am vrut sa ma bucur de "europeanul super-tren"... nu am primit bilet! Pentru ca nu circula! Pentru ca pe internet nu scrie "o zi da, una nu", ca in vremuri de glorie!
Cum sa ma revolt? Am trimis o telegrama in cer, scrasnind din dinti, si nu am primit raspuns, desi au trecut cele treizeci de zile oficiale!
Intrebarea mea:
pentru "trenul vietii" unde cerem informatii?
Saptamana frumoasa sa ai!
Noa serbus. Şi tu acum. Aştepţi de la mai marii cheferului să-ţi răspundă? Păi de când a trecut Băsescu pe acolo şi a infectat pereţii Palatului CFR (sediul ministerului) nu se mai practică răspunsul la petiţii. Mai degrabă primeşti mesaje de la trenul vieţii.
Ștergeream ajuns din blog in blog si aici si, vazand ca scrie fost ceferist, m-am oprit sa citesc. (sunt pasionata, fascinata de trenuri, nu doar de "trenul vietii")
RăspundețiȘtergereImi pare rau ca nu exista sau nu vad eu pe blog vreo categorie de "povesti ceferiste" sau asa ceva.
Am insa o intrebare legata de o propozitie din articol :
"a rămas literă de lege să nu pun piciorul pe şină când traversez calea ferată"
De ce anume nu trebuie pus piciorul pe sina? E vreo superstitie?
Noa serbus. Mă bucur că ai ajuns şi pe aici.
RăspundețiȘtergereSunt şi poveşti ceferiste, dar cam departe de aici.
Regula de a nu călca pe şine era cu scopul prevenirii accidentelor. Pentru prevenirea uzurii şinelor, în curbe se ungeau cu vaselină (erau nişte aparate care făceau automat această operaţie la trecerea trenului). De acolo vaselina era dusă şi mai departe. La această ungere se mai adăugau şi ungerile accidentale, iar toamna şi iarna deveneau alunecoase prin apariţia brumei pe ele. De aici a apărut şi interdicţia călcării pe şine.
Un stil interesant de a scrie! Îmi place această pendulare, pentru a trata această temă; din postura de fost ceferist, și totodată, de om care, prin experiența dobândită, a tot învățat despre viață!
RăspundețiȘtergereMulţumesc pentru apreciere. Mă bucur că-ţi place articolul.
ȘtergereSintetizat, ati spus totul in exact ultimul paragraf, mai bine zis ati spus exact ceea ce cautam eu sa aud :)
RăspundețiȘtergereO poveste așa cum ne-ai obișnuit până acum! Plină de înțelepciunea vieții și experiență acumulată. Nu știam de ce nu poți călca pe șine; noroc cu explicațiile din comentarii :)
RăspundețiȘtergere